Mønster 10

 

Dette mønsteret er bygget på kjedemasker (kjm), luftmasker (lm), fastmasker (fm) og staver (st). Jeg viser i filmene hvordan det hekles, men følg også med i beskrivelsen.  Filmene ligger nederst på siden.

Vil du ha heftet med mønsterbeskrivelse for Idèbankens mønstre 7 – 11 ? Klikk på bildet under.

.

Beskrivelse til Mønster 10.

For at dette mønsteret skal gå opp må det legges opp et antall luftmasker som er delelig med 4.

I mitt eksempel har jeg valgt 32 lm.

Avvikende heklemåte:
Det skal hekles frem og tilbake, men arbeidet vendes/snues kun ved annenhver rad.
Det vil si at rad 1 og 2 starter på samme side. Når disse to radene er ferdig heklet, vendes arbeidet og rad 3 og 4 hekles. Deretter vendes arbeidet og rad 5 og 6 hekles. Slik fortsettes heklingen til ønsket lengde.
Se filmene for nærmere forklaring.

Legg opp 32 lm noe løst.

Rad 1 lys rosa:
Hekle 2 st i 4. lm fra heklepinnen, *hopp over 3 lm, hekle (1 fm, 2 lm, 2 st i neste lm)*, gjenta fra * – * ut raden til siste 4 lm gjenstår, hopp over 3 lm, hekle 1 fm i siste lm, hekle til slutt 3 lm noe løst. Ta heklepinnen av løkken og la denne garnfargen vente. Ikke snu, men fortsett med mørk rosa.

Rad 2 mørk rosa:
Start i første lm-bue ved begynnelsen av lys rosa rad. Feste garnet med 1 kjm i den øverste av de 3 lm,
hekle 1 lm, 1 fm i samme punkt, hekle videre 1 fm i hver av de neste 2 st, 1 fm i neste fm, *3 lm, hopp over 2 lm, 1 fm i hver av de neste 2 st, 1 fm i neste fm*, gjenta fra * – * ut raden, hekle til slutt 1 lm. Ta heklepinnen av løkken. Snu, og fortsett med lys rosa.

Rad 3 lys rosa:
Hekle 2 st i 3. lm fra heklepinnen, *hopp over de neste 3 fm, hekle (1 fm, 2 lm, 2 st) i neste lm-bue*, gjenta fra * – * ut raden, til de siste 4 fm gjenstår, hopp over 3 fm, hekle 1 fm i siste fm, hekle til slutt 3 lm noe løst. Ta heklepinnen av løkken og la denne garnfargen vente. Ikke snu, men hekle med mørk rosa.

Rad 4 mørk rosa:
Hekle 1 kjm noe løst i hver av de 3 lm i starten av lys rosa rad, 1 lm, 1 fm i samme punkt, 1 fm i hver av de neste 2 st, 1 fm i neste fm, *3 lm, hopp over 2 lm, 1 fm i hver av de neste 2 st, 1 fm i neste fm*, gjenta fra * – * ut raden, hekle til slutt 1 lm. Ta heklepinnen av løkken. Snu, og fortsett med lys rosa.

Gjenta rad 3 og 4 til du har oppnådd ønsket lengde.

Rad 1 og 2:

Rad 3 og 4: