Mønster 2

 

Dette mønsteret er bygget på luftmasker (lm), fastmasker (fm) og staver (st). Jeg viser i filmene hvordan det hekles, men følg også med i beskrivelsen. Filmene ligger nederst på siden.

Vil du ha heftet med mønsterbeskrivelse for Idèbankens mønstre 1 – 6 ? Klikk på bildet under.

.

Beskrivelse til Mønster 2.

For at dette mønsteret skal gå opp må det legges opp et antall luftmasker som er delelig med 10, legg deretter til 9 luftmasker.

I mitt eksempel har jeg valgt 30 lm + 9 lm = 39 lm

Legg opp 39 lm

Rad 1:
Hekle 1 st i 6. lm fra heklepinnen, 3 lm, 3 st rundt st som du nettopp heklet, hopp over 2 lm, *1 st i hver av de neste 5 lm, hopp over de neste 2 lm, 1 st i neste lm, 3 lm, 3 st rundt st som du nettopp heklet, hopp over 2 lm* gjenta fra * – * ut raden til siste lm gjenstår, hekle 1 st i siste lm, snu.

Rad 2:
5 lm (gjelder som 1 st og 2 lm), 1 fm i neste lm-bue, 2 lm, *1 st i hver av de neste 5 st, 2 lm, 1 fm i neste lm-bue, 2 lm*, gjenta fra * – * ut raden, 1 st i neste lm, snu.

Rad 3:
3 lm (gjelder som 1 st), 2 st i neste lm-bue, 1 st i neste fm, 2 st i neste lm-bue, *hopp over neste 2 st, 1 st i neste st, 3 lm, 3 st rundt st som du nettopp heklet, hopp over neste 2 st, 2 st i neste lm-bue, 1 st i fm, 2 st i neste lm-bue*, gjenta fra * – * ut raden, 1 st i 3. lm, snu.

Rad 4:
3 lm (gjelder som 1 st), 1 st i hver av de neste 5 st, *2 lm, 1 fm i neste lm-bue, 2 lm, 1 st i hver av de neste 5 st*, gjenta fra * – * ut raden, 1 st i neste lm, snu.

Rad 5:
3 lm (gjelder som 1 st), hopp over de neste 2 st, 1 st i neste st, 3 lm, 3 st rundt st som du nettopp heklet, hopp over neste 2 st, *2 st i neste lm-bue, 1 st i neste fm, 2 st i neste lm-bue, hopp over neste 2 st, 1 st i neste st, 3 lm, 3 st rundt st som du nettopp heklet, hopp over neste 2 st*, gjenta fra * – * hekle 1 st i neste lm, snu.

Gjenta radene 2 – 5 til du har oppnådd ønsket lengde.

Rad 1:

Rad 2:

Rad 3:

Rad 4:

Rad 5: