Mønster 1

 

Dette mønsteret er bygget på luftmasker (lm) og staver (st). Jeg viser i filmene hvordan det hekles, men følg også med i beskrivelsen.  Filmene ligger nederst på siden.

Vil du ha heftet med mønsterbeskrivelse for Idèbankens mønstre 1 – 6 ? Klikk på bildet under.

.

Beskrivelse til Mønster 1.

For at dette mønsteret skal gå opp må det legges opp et antall luftmasker som er delelig med 10, legg deretter til 6 masker.

I mitt eksempel har jeg valgt 40 lm + 6 lm = 46 lm

Legg opp 46 lm.

Rad 1:
Hekle 1 st i 10. lm fra heklepinnen, 1 st i hver av de neste 2 lm, 3 lm, hopp over de neste 3 lm, 1 st i neste lm. *3 lm, hopp over 3 lm, 1 st i hver av de neste 3 lm, 3 lm, hopp over 3 lm, 1 st i neste lm*, gjenta fra * – * ut raden, snu.

Rad 2:
5 lm (gjelder som 1 st og 2 lm), 1 st i neste lm-bue, 1 st i hver av de neste 3 st, 1 st i neste lm-bue. *5 lm, 1 st i neste lm-bue, 1 st i hver av de 3 st, 1 st i neste lm-bue* gjenta fra * – * til  siste lm-bue, hekle 2 lm, og hekle 1 st i 3. lm, snu.

Rad 3:
6 lm (gjelder som 1 st og 3 lm, hopp over neste st, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 lm. *1 st i de neste lm-bue, 3 lm, hopp over neste st, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 lm* gjenta fra * – * ut raden, hekle 1 st i 3. lm, snu.

Rad 4:
3 lm (gjelder som 1 st), 1 st i neste lm-bue, 3 lm, hopp over neste st, 1 st i neste st, 3 lm, 1 st i neste lm-bue. *1 st i neste st, 1 st i neste lm-bue, 3 lm, hopp over neste st, 1 st i neste st, 3 lm, 1 st i neste lm-bue* gjenta fra * – * ut raden, 1 st i 3. lm, snu.

Rad 5:
3 lm (gjelder som 1 st), 1 st i neste st, 1 st i neste lm-bue, 5 lm. *1 st i neste lm-bue, 1 st i hver av de neste 3 st, 1 st i neste lm-bue, 5 lm, * gjenta fra * – * ut raden, 1 st i siste lm-bue, 1 st i neste st, 1 st i neste lm, snu.

Rad 6:
3 lm, 1 st i neste st, 3 lm, 1 st i neste lm-bue, 3 lm, hopp over neste st. *1 st i hver av de neste 3 st, 3 lm, 1 st i neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 st,* gjenta fra * – * ut raden, 1 st i neste st, 1 st i neste lm, snu.

Rad 7:
6 lm, (gjelder som 1 st og 3 lm), 1 st i neste lm-bue, 1 st i neste st, 1 st i neste lm-bue, 3 lm. *hopp over neste st, 1 st i neste st, 3 lm, 1 st i neste lm-bue, 1 st i neste st, 1 st i neste lm-bue, 3 lm*, gjenta fra * – * ut raden, hopp over neste st, hekle 1 st i neste lm, snu.

Gjenta rad 2 – 7 til ønsket lengde

Rad 1:

Rad 2:

Rad 3:

Rad 4:

Rad 5:

Rad 6:

Rad 7: