Begynnertips og gode råd

Tips til garn

  • Gjestal Bomull Sport: Forhandlere: Coop Obs, Sparkjøp med flere.
  • Tuva Helårsgarn: Forhandlere: Europris, med flere.
  • Linde Ren bomull: Nille, med flere.
  • Viking Vår: Enkelte garnbutikker fører dette garnet.

Det finnes mange flere typer bomullsgarn. Hør gjerne med din nærmeste garnforhandler.
Eller kanskje du har noe bomullsgarn i anbefalt tykkelse liggende, som du kan bruke?

Tips til heklepinne

Det finnes flere typer heklepinner, som for eksempel er laget av aluminium, stål, bambus, eller plast, både med og uten håndtak. I filmene bruker jeg en som er av metall, men som har plasthåndtak. Man får et godt grep, samtidig som at tråden ikke bremses av overflaten.

Bruk den typen heklepinne som passer deg best. Kanskje du har en liggende i  rett nummer?

Kom i gang

Slik holder du heklepinnen:
De to vanligste måtene å holde heklepinnen på er som en blyant eller som en kniv. Jeg er mest vant til å holde den som en blyant, og det er den metoden jeg bruker i de kommende kursfilmene. Du velger hva som er best for deg.

Slik holder du garnet:
Det er også flere måter å holde garnet på, men jeg er mest vant med å holde det mellom tommel og pekefinger, og la garnet gå over pekefingen og videre inni hånden og til slutt en snurr rundt lillefingen. I filmen i denne leksjonen viser jeg deg akkurat hvordan jeg gjør det.

Men det er selvsagt helt ok om du finner din egen måte å holde garnet på.

Ditt kurshefte

Til grunnkurset følger det med et 10 siders kurshefte i Pdf-format til nedlastning. Dette er et arbeidshefte som kan skrives ut, og brukes til å samle dine første hekleprøver i.

grunnkurs-hekling

Klikk på bildet for å åpne dokumentet. Deretter kan du lagre det på din enhet, og skrive det ut på din skriver.

Kursheftet i bruk

Hekleprøvene du lager i løpet av grunnkurset kan nåles fast til avmerkede steder på arkene i heftet. Dine arbeider kan da fungere som et oppslagsverk, hvor du kan se tilbake på hvordan heklemaskene skal se ut, og hvordan man øker, feller, skifter farge, og så videre. Putt gjerne arkene i plastlommer og samle dem i en perm.

Tilbake til oversikten