DIY – Ellinor barnelue! 

 


Steg for steg hekler vi denne gøye barneluen. Den er bygd opp av luftmasker (lm), fastmasker (fm), staver (st) og kjedemasker (kjm). 

Dette trenger du til en lue

Garnforslag:
Mor Aase 50g = 93 meter, eller annet garn i ca samme tykkelse.

Garnmengde:
2 nøster i hovedfarge
1 nøste i kontrastfarge

Veiledende heklepinne:
Nummer 3 eller 3,5 alt etter hvilken som gir deg samme heklefasthet som vist i oppskriften. (Trenger du heklemålere? Klikk her, så får du lastet ned malene.)

Masker og uttrykk brukt i oppskriften:
kjm – kjedemaske/-er
lm – luftmaske/-er
fm – fastmasker/-r
st – stav/-er
lm-bue – luftmaskebue

Annet:
Nål til trådfesting
Saks
Målebånd

Oppskriften:
Klikk på bildet slik at oppskriften lastes ned til deg.

Nå går vi i gang:

1: Last ned oppskriften via skjemaet over.

2: Studer teknikkfilmer som beskrevet i avsnittet «Hekleteknikken» under.

3: Velg luestørrelse, og følg oppskriften.

4: Hekle mønsteret til du har lengden du trenger.

5: Monter luen slik som vist i bildene nedenunder

Hekleteknikken:

Mønsteret i luen har en avvikende heklemåte:
Det skal hekles frem og tilbake, men arbeidet vendes/snues kun ved annenhver rad.
Det vil si at rad 1 og 2 starter på samme side. Når disse to radene er ferdig heklet, vendes arbeidet og rad 3 og 4 hekles. Deretter vendes arbeidet og rad 5 og 6 hekles. Slik fortsettes heklingen til ønsket lengde.
Se teknikk filmer i Mønster 10 i Idèbanken, klikk her.
Men legg merke til at antallet lm i rad 2 ikke er det samme som i lueoppskriften. Der er det økt til 5 lm for at luen ikke skal få stramme kanter. Men teknikken er den samme.

Montering:

På bildene ser du luen i dukkestørrelsen, men teknikken er den samme for alle luestørrelsene.

Bilde 1:

Nå skal luen hekles sammen. Brett emnet slik at første mønsterrad vender oppover, la siste rad ligge under første rad. På venstre side i bildet ser du at kontrastfargen ligger i streker nedover kanten, og på høyre side er den skjult. Legg arbeidet ditt på samme måte.

Bilde 2:

Start sammenheklingen på høyre side. Bruk garn i kontrastfarge og hekle fastmasker (fm) gjennom begge lagene. Hekle sammen kun to tredjedeler av kanten.

Bilde 3:

Vreng arbeidet. På bildet kan du se at nå er strekene av kontrastfargen nedover på høyre side av arbeidet. Det er riktig.

Bilde 4:

Fortsett heklingen ut resten av kanten. Avslutt, og feste alle trådstumper.

Bilde 5:

Ha arbeidet på samme måte som på bilde 4: Den lengste sammenheklingen inni luen og den korteste på utsiden av luen. Hekle en snor slik som vist i Mønster 11 i Idèbanken, klikk her for å se den. Lag den enten tofarget eller ensfarget. På bildet har jeg valgt ensfarget snor. Træ snoren øverst i luen, slik som vist på bilde. Legg merke til at strekene med kontrastfarge ligger som en kant over der du trær inn snoren. Trekk snoren gjennom hele veien rundt. På bildet er jeg kommet halvveis i træingen.

Bilde 6:

Trekk sammen snoren, knyt en knute og en sløyfe. Lag noen passende dusker og feste dem godt i hver ende av snoren. (Alternativt kan snorene pyntes med barneperler, slike av plast og som har store hull.) Brett opp luen i nederste kant. Legg merke til at nå vises begge kantene med kontrastfarge-streker. Den ene oppe ved snoren og den andre i brettekanten.

Dersom du ønsker snorer til å knyte under barnets hake, lag snorer på samme måte, og feste dem i hver side i den brettede kanten.

Ferdig!